Overwinteren

Krant methode
Krant methode

Er voor zorgen mijn volk de winter overleeft is na eieren leggende werksters en moerloze volken één van de dingen waar ik me het meest zorgen om maak. Een volk moet groot genoeg zijn om de winter te kunnen overleven. Ze moeten de kast op een redelijk vaste temperatuur houden. En het broednest moet op een temperatuur van ongeveer 35 graden blijven. Ook gedurende winter nachten van -15 graden. Dat kan alleen als er voldoende bijen zijn om die temperatuur te behouden. Door te trillen met hun vliegspieren houden de werksterbijen de kast en vooral het broednest op temperatuur.

In de nazomer moet je een inschatting maken of je denkt dat je volk genoeg bijen heeft om zich gedurende de winter warm te houden. Dat betekend dat als je zeker wilt zijn dat je volk de winter overleeft. Hij moet minstens 6 ramen aan raat bezetten. Wanneer dit niet zo is moet je iets ondernemen. De meest gemakkelijke optie die wij hebben geleerd op de cursus is het verenigen van twee volken. Het is handig in zo’n geval wanneer je meer dan twee volken hebt waarvan er twee moeten worden verenigt.

Wat verenigen praktisch inhoud is eigenlijk dat je van één van de twee volken de koningin afmaakt en je de twee broedkamers op elkaar zet met een krant ertussen die is besproeit met suikerwater. De bijen zullen zich door de krant moeten vreten om bij elkaar te komen. De hypothese is dat de bijen terwijl ze zich door de krant werken de geur van het drukinkt zullen krijgen en de bijen zo geen ruzie krijgen. Waarschijnlijk is het handig om het volk dat je moerloos maakt enkele dagen moerloos te laten voor je ze verenigt. Het volk met moer plaats je boven.

Als beginnende bijen houder hou ik het liefst zo veel mogelijk volken in leven. Mijn aflegger is niet enorm maar ik gok erop dat hij groot genoeg is om de winter te overleven. Dat is misschien een beetje egoïstisch van mij. Ik had de twee volken misschien moeten verenigen om zeker te zijn maar ik weet redelijk zeker dat mijn bronvolk de winter wel zal overleven en dan maakt het sec gezien weinig uit wat er met mijn aflegger gebeurd ik blijf hoe dan ook over met 1 volk. Was mijn bronvolk ook niet zo sterk geweest dan ja, dan had ik ze moeten verenigen. Maar nu maakt het eigenlijk niet zoveel uit, een beetje cru maar dat is de realiteit.

Groet, Andrew

Een gedachte over “Overwinteren

Geef een reactie

