Deformed Wing Virus

Deformed Wing virus
Deformed Wing virus

Ik zat een dag voor mijn kast, de kast bij mijn ouders, toen ik een bij de vliegplank af zag strompelen en op de grond belanden waarna hij verder ging strompelen. Ik was meteen verbaasd en nieuwsgierig.  Ik raapte de bij op om haar beter te kunnen onderzoeken en zag duidelijk dat er iets mis was met de vleugels van de bij. Ik had toevallig over het Deformed Wing Virus (DWV) op de Wikipedia pagina over varroa gelezen en vroeg me af of dit DWV was. Na wat meer leeswerk kwam ik tot het conclusie dat dit DWV was. Er was duidelijk spraken van “deformed” vleugels, niet zo erg als je op foto’s op internet kan vinden maar toch redelijk duidelijk. Toevallig was dit vlak voor de tijd dat ik moest gaan beginnen met de mierenzuur behandeling. Dus een geschikte behandeling was voorhanden. De mensen van de cursus leken niet buitengewoon bezorgd, dus nam ik maar aan dat het niet buitengewoon was. Ik maakte me wel een beetje zorgen, aangezien ik al verschillende stressvolle zaken had gehad met de bijen… dit was weer iets nieuws.

Maar blijkbaar is een behandeling tegen de varroa afdoende. En ik heb sinds de mierenzuur behandeling ook geen DWV bijen meer gezien. Er kwamen ook een behoorlijke hoeveelheid mijten van de bijen af tijdens de behandeling als dat een indicatie mag zijn voor de infectie graad. Varroa maakt de bijen meer vatbaar voor secundaire infectie. Zonder varroa kunnen de bijen DWV prima aan maar naast de druk die varroa op de bijen legt, zijn ze niet opgewassen tegen allerlei opportunistische ziekten, waaronder DWV. Vaak dragen de varroa mijten deze ziekten bij zich en dragen ze deze over op de bijen. Volgens het Wikipedia artikel over DWV dient de varroa als een soort incubator voor DWV en hebben alleen bijen met een serieuze varroa plaag last van dit virus.

Ik mag hopen dat de bijen nu een beetje varroa vrij zijn en dus ook DWV vrij, en ik zal erop toezien dat ze volgend jaar de behandelingen krijgen die ze nodig hebben om gezond te blijven/worden.

Groet, Andrew

3 gedachtes over “Deformed Wing Virus

Geef een reactie

