Vervangen van ramen beïnvloed de gezondheid van het volk

Bijen@wur organiseerde een symposium afgelopen maand in Wageningen waar ik niet geweest ben maar ik ontving wel een mailtje met een soort samenvatting. Hierin werd het praatje van bijen onderzoeker Dennis van Engelsdorp (Amerikaan) vermeld. Hij presenteerde data uit een enquête onder imkers in America waaruit bleek dat het jaarlijks vervangen van te groot percentage van je ramen slecht was voor de gezondheid van de bijen. Vaak is het idee achter het vervangen van ramen was dat er zich pesticiden en pathogenen ophopen in/op het was, ook dat het er gewoon lelijk uitziet donkere ramen. Maar uit de gegevens blijkt dat imkers die 50% of meer van hun ramen vervangen een grote winter sterfte zien bij hun volken.

Het is onzeker wat de causale factor hierin is en de enquête was niet uitgebreid genoeg om dat soort inzichten te geven. De onderzoekers adviseren jaarlijks niet meer dan ongeveer 20% van je ramen te vervangen. Ik had begrepen dat het jaarlijks vervangen van een derde van je ramen de geadviseerde hoeveelheid was maar naar aanleiding van deze informatie zal ik mijn doelstelling iets naar beneden moet bijstellen. Blijkbaar is het hergebruiken van ramen van oude/overleden volken niet geadviseerd wordt aangezien dat dit ook kan leiden tot een hogere wintersterfte. Het is jammer dat de enquête niet uitgebreid genoeg was om ook andere factoren te vermelde zoals de reden, wanneer bekend, dat de volken waarvan de oude ramen afkomstig waren zijn overleden. Bij overlijden door ziekte is het duidelijk wat een mogelijke oorzaak van de verhoogde wintersterfte van ontvangende volken kan zijn.

Zo veel is onduidelijk maar het was geen onderzoek maar enquête. Wat wel duidelijk is is dat je jaarlijks niet teveel van je ramen moet vervangen. Zie de bijgevoegde video voor meer informatie, in de beschrijving van de video zijn ook meer links te vinden.

Ik zal ga nu ook niet de ramen van mijn overleden volk hergebruiken ook al was ik dat eigenlijk wel van plan. Ik heb laatst all het was uit de ramen gesneden. Dat was wel een trieste bezigheid. Ik zal het was smelten en misschien gebruiken voor kaarsen ofzo…

Lege ramen
Raat uit raam snijden
Dode bijen

Geef een reactie

